onsdag 18. november 2009

Jul(ekarameller) med din glede

Nå lukter det jul her! Vi tester ulike karamelltyper, og i går var det limekarameller, som har vært en julefavoritt hos meg de siste tre årene. Nå har vi laget disse:


Dette er et forsøk på espressokarameller, og det lover ganske bra. Nå står de til kjøling.
Oppskriften fant vi på matogdrikke.no.

Du trenger:
2 dl. sukker
2 dl. kremfløte
2 dl lys sirup
50 g. smør
2 ss. espresso blandet ut i 1 ss. vann
1 dl. mandler skoldet og hakket

Bland sukker, fløte, sirup og smør i en tykkbunnet kjele. Kok opp uten lokk og la det koke i ca. 20 minutter. Test om den holder vannprøven. Ta en dråpe i et glass kaldt vann. Dersom du kan forme en kule av den, er den ferdig. Rør kaffen og mandlene inn i massen. Fordel det i små former og sett de kjølig.

Vi har ikke smakt enda, men venter spent. God jul :)



4 kommentarer:

  1. Mmmmm!
    De såg knallgode ut!
    Madeleine

    SvarSlett
  2. Å disse så gode ut mmmmm....
    de fikk jeg lyst og prøve og lage!
    takk for at du deler oppskriften!

    moaklem

    SvarSlett
  3. Kjenner jeg siklet når jeg såg på bildet. Jeg elsker hjemmelagede fløtekarameller og tror jeg må lage en " liten " porsjon selv om jeg går på grete roede diett:)

    SvarSlett
  4. oj,disse så gode ut-må prøves:)
    dette er første gangen jeg er på bloggen din,men kommer gjerne igjen:)
    ha en fin,fin uke:)
    klem Lisa Med Den Lilla Tråd

    SvarSlett