lørdag 13. juni 2009

Rabarbradrøm


Nederst i hagen er det en stor rabarbrabusk og etter at jeg hadde sett en oppskrift på rabarbrasaft i et matblad fra Ica, bestemte jeg meg for å prøve. Akkurat det viste seg å være enkelt.

Til halvannen liter saft brukte jeg:
- Halvannen liter vann
- En halv kilo rabarbra
- 200 g. sukker
- En sitron
- En vaniljestang
Jeg vasket og delte rabarbraen i grove biter og skar sitronen i skiver. Dette hadde jeg i en kjele med vann, sukker og frøene fra vaniljestangen og lot det koke i ca. 20 minutter. Så helte jeg det (og krystet det) gjennom en sil. Det ble to flasker med sommerlig saft. At det minner meg om mormor skader heller ikke.

Jeg tror jammen jeg skal ta med et glass saft på balkongen. Det er sol og sommer - jeee :)  

2 kommentarer:

  1. Vow! Dette så jammen forfriskende ut! Holder denne bloggen samme standard, videre er jeg iallfall ikke i tvil om at jeg kommer til å følge med! Spennende dame med spennende familie også, ser det ut til... ;-)

    SvarSlett